4 enkla anledningar till att din hemsida inte konverterar besök till försäljning.

Idag lockar du besökare till din hemsida genom att marknadsföra dig via sociala medier och e-post. Du använder dig av sökoptimering och du räknar på pay-per-click. Låt oss anta att din trafik är positiv och din sida är välbesökt, dina produkter matchar efterfrågan och priserna är generösa. Ändå stannar besökarna vid att vara just besökare och din försäljning uteblir. Varför? ropar du. Låt oss ge dig några användbara tips:

1. Gör din hemsida responsiv.

Idag finns inga genvägar, du måste helt enkelt ha en mobilanpassad hemsida. Det finns många saker att tänka på när du skapar detta. Du bör använda text som är stor och lättläs, ta bort onödiga CTA, undvika stora textstycken och se till att det blir lättanvänt för besökarna som hittat dig via mobilen. Ett tips är att be dina medarbetare surfa runt på din hemsida med sina mobiler för att sedan ge dig feedback. Detta hjälper dig att skapa en upplevelse för dina besökare som är bekymmerfri.

2. Måste dina besökare skapa ett konto för att slutföra köp?

Många besökare uppfattar det irriterande att behöva skapa ett konto för att kunna slutföra ett köp. Konsumenter kräver en hemsida som är snabb, bekväm och effektiv. Att ha som krav att registrera ett konto kräver inte bara tid, det kan också avskräcka de som är känsliga till att lämna ifrån sig personlig information. Men du behöver inte helt utesluta möjligheten att skapa ett konto på din hemsida. Många återkommande besökare vill av bekvämlighetsskäl gärna spara sina uppgifter. Ett tips är att ha både konton och “gästkassa” för snabbare köp.  

3. Gör dina rabatter och specialerbjudanden synliga.

De flesta älskar känslan av att spara en slant eller två. Om du har erbjudande på din sida, se till så att de syns. Ja, även dina standarderbjudanden. Att placera dina erbjudande rätt kan öka din försäljning. Att skapa så kallat “exit-erbjudande” som inkluderar dina erbjudande, så som fri frakt, gör det mer lockande för besökaren att stanna kvar och genomföra köp. 

4. Se över din hemsidans hastighet och laddningstid.

Finns det något mer frustrerande än en sida som laddar långsamt? Dina besökare har inte tålamod att vänta på en sida som inte laddar omedelbart. Du kommer förmodligen inte bara förlora ett köp utan också en återkommande besökare om du inte ser över din sidas hastighet. För att kolla hur din hemsida ligger till finns test att göra med tillhörande tips hur du kan skapa förbättring men det allra, allra viktigaste är likväl att prioritera kvalitet när du väljer leverantör av din hemsida.

Vill du veta mer?

Vil du vite mer?