5 tips för småföretag att växa online

5 stycken tips i omvärldsbevakning som låter små företag konkurrera med stora på nätet.

Webben är ett ekosystem så komplicerat att till och med stora bolag har svårt att hålla sig ajour med vad som är rätt och fel och hur de ska driva sin webb. Med en online strategi som täcker competitive intelligence och sökmotorsoptimering kan det lilla bolaget konkurrera med de stora jättarna. Vi bjuder på 5 tips!

1. Satsa smalt och öka relevant trafik på nätet.

Specialister tenderar att få bättre resultat än generalister på nätet. Se över din målgrupp och smalna av den så mycket det går.

2. Sökmotorsoptimera med long-tail söktermer

Ju längre sökterm, ju mer specifik sökning. Det är till exempel skillnad på att ”köpa webb” och ”köpa enterprise CMS med öppen källkod.” Givetvis söks det mer på den kortare sökfrasen men vi på Pixelant är mer relevanta på den senare. Så vi ser till att synas där då konkurrensen är mindre där för oss.

3. Satsa lokalt.

Konsumenter tenderar att föredra att handla lokalt och detta ger de små företagen en fördel gentemot de stora. Det lokala företaget kan snabbare ställa om för att anpassa sig till den lokala marknaden.

4. Satsa på personligt

Återigen har det lilla företaget en fördel mot dem stora, då konsumenter tenderar att välja bort ”ansiktslösa” varumärken.  En online strategi som inkluderar sociala medier kan hjälpa bygga personliga relationer till kunderna.

5. Bli en erkänd auktoritet inom din bransch.

Genom att producera content/ innehåll där du delar med dig av din branschspecifika kunskap, kan du över tid positionera dig som en auktoritet inom din bransch och få konkurrensfördelar.

Detta är 5 tips från vår bransch där vi dagligen arbetar med online strategier, ökad trafik på nätet via sökmotorsoptimering och competitive intelligence. Vill du ha fler tips? Kontakta oss!

Vill du veta mer?

Vil du vite mer?