Google straffar sajter som inte är mobilanppassade

Allt fler sajter tappar placeringar i sökresultaten efter att Google införde krav om mobilanpassning. Under april 2015 uppdaterade sökmotorstjänsten Google sina preferenser och successivt har sajter som inte är mobilanpassade börjat tappa placeringar.

Mobiltrafiken ökar

De flesta svenskar har sällan mer än ett par meter mellan sig själv och sin mobil och allt fler börjar dagen med att kolla den, innan de ens lämnat sängen. Under sommarmånaderna ökar dessutom trafiken avsevärt på surfplattorna och stundvis är trafiken på mobila enheter större än trafiken på desktops. 

Med relevans som ledord, har även Google börjat rätta sig efter dessa nya beteendemönster och premierar nu sajter framför andra, vid sökningar på mobila enheter.  Ett annat sätt att se det är att Google straffar de som inte mobilanpassar sina sajter.

Enligt SEO-byrån Pineberry är priset på en oanpassad sajt cirka två placeringar.

Att mobilanpassa är ett steg alla måste ta

Visserligen blev inte denna nya uppdatering av Google det armageddon eller mobilgeddon som många trodde det skulle bli, men för det seriösa bolaget kan priset av att inte anpassa sin sajt bli högt. 

”Det kostar förtroende. När besökare besöker din sida, vill de ha samma upplevelse oavsett vilken plattform de surfar på. En sida som fungerar bra på datorn, men inte på mobilen känns oseriös 2015. Oanpassade sajter kastar en mörk skugga över annars fina varumärken”
säger Ehsan Noroozi – King of content på Resultify 

Kostnadsfri konsultation

Nyare sajter är allt som oftast responsiva och anpassar sig själva efter skärmstorlek. Detta bidrar till en bättre upplevelse av sajten och ger intrycket av stor tillgänglighet. Men när är det dags att ta steget och vad innebär det i praktiken? Våra medarbetare har lång och gedigen erfarenhet av responsiva och mobilanpassade webblösningar.

Kontakta oss för en kostnadsfri konsultation.

 

 

Vill du veta mer?