Pixelant köper norska Lilio och etablerar sig i USA

Webbyrån Pixelant i Malmö köper den norska webbyrån Lilio. Affären innebär att Pixelants kundstock nästintill dubbleras. Med affären följer bland annat 65 kunder i USA och en säljansvarig i Kalifornien. Nu behöver bolaget anställa fler i Malmö.

 

via http://8till5.se/2015/12/03/pixelant-koper-norska-lilio-och-etablerar-sig-i-usa/

En knapp månad efter affären som innebar att Helsingborgsföretaget Gertruds webb-verksamhet blev en del av Pixelant, gör bolaget ytterligare ett förvärv.

Norska Lilio som producerar webbsidor åt cirka 200 kunder, däribland Norges försvarsmakt, Sony och Deloitte, kontaktade själva Pixelant för att höra om de var intresserade av att köpa verksamheten.

– Jag pratar ganska ofta med bolag om sådana här frågor. Med Lilio var det rätt i tiden och rätt typ av företag där vi kände att vi kunde komplettera varandra. De har haft ett smalare tjänsteutbud än vi har och jag ser potential att odla relationerna med kunderna och göra mer åt dem, säger Robert Lindh som är vd och grundare av Pixelant.

Medarbetarna på Pixelant är specialiserade på att bygga webbsidor. Sätet finns i Malmö och de två utvecklingshubbarna i Malmö och Ukraina. Därtill har de kontor i Karlskrona och Stockholm. Efter köpet av Lilio kommer de även ha närvaro i Oslo och Kalifornien.

Lilios grundare, Mathias Bolt, blir säljansvarig i Oslo och en av deras säljare i Kalifornien knyts också till webbyrån.

– I somras gjorde jag en treårsplan för företaget som innebar att vi skulle etablera oss i USA inom tre år och inom två år så skulle vi ha etablerat oss i ett annat skandinaviskt land. Nu kan jag skrota den treårsplanen, det har gått mycket snabbare än jag hade räknat med, säger Robert Lindh.

Vilka vinster ser du med att ni etableras utomlands?

– Det vi är duktiga på är lite större internationella kunder och många av mina kunder finns redan i andra länder. Det vi jobbar med, webb, är ett globalt fenomen. Jag ser helt enkelt att vi kan leverera mer och bättre till fler kunder. Men det kräver att vi sitter nära kunderna.

I dag har Pixelant 41 medarbetare. Köpet av Lilio kräver en förstärkning av organisationen i Malmö.

– Inom ett halvår behöver vi fem, sex personer till. I första hand projektledare och utvecklare. På sikt behöver vi troligen anställa även i Oslo. En del kan vi göra från Malmö, men vissa kompetenser måste sitta lokalt med kunden och förstå den lokala marknaden, säger Robert Lindh.

I dag har Pixelant nästan 300 kunder, ett av de senaste tillskotten är Malmö arena. Följer alla Lilios kunder med i förvärvet kommer de snart ha 500 kunder.

– Nu är planen att växa organiskt. Mycket kommer att handla om att bygga en relation med våra nya kunder. Det här året slutar på 18,7 miljoner kronor men nästa år ska vi omsätta 25 miljoner kronor, säger Robert Lindh.

Vill du veta mer?