RÄCKER DET MED ATT BETALA SKATT?

– ELLER ÄR VI SKYLDIGA SAMHÄLLET NÅGOT MER?

 

Det var fram emot hösten 2014 som VD Robert Lindh tillsammans med kollegan Pablo Magana annonserade ut på Facebook att Pixelant, som en del i sitt CSR-arbete, ville skänka bort en hemsida.

Genom Facebook-annonsering spreds budskapet att vem som helst fick nominera en förening som de tyckte behövde en bättre hemsida, helt enkelt genom att skriva föreningens namn och en motivering som kommentar.


OCH VINNARNA ÄR...

FÖRENINGEN PARAPLY

Motivering: Vi såg att behovet var som störst här. På nuvarande sida tvingas de blanda tre olika språk på en och samma sida. Detta gör sidan både svårbegriplig och klumpig. Dessutom tenderar sökbarheten på dessa sidor att försämras avsevärt när språk blandas på detta sätt.

Under ett halvår har de försökt få upp en sida som på ett snyggt och proffsigt sätt presenterar verksamheten, men då deras tid är bättre spenderad i själva verksamheten och inte i egenskap av webbadministratörer, var organisationen Paraply en självklar vinnare för oss.

Syftet med vår verksamhet är att förebygga sexuella övergrepp på barn. Detta vill vi göra genom utbildning i form av föreläsningar, workshops, seminarier och kampanjer för att belysa problematiken med sexuella övergrepp.

Selma Koso, grundare och ordförande: Paraply är verksam i både Bosnien och Sverige och behöver således en hemsida som fungerar på flera språk.

Idag har vi en wordpress-sida men jag tycker inte den är professionell. Den uttrycker inte det vi vill uttrycka och den är inte lockande, tilltalande och inte heller användarvänlig. Den presenterar inte paraply så bra som den borde göra.

Under 5-6 månader har jag tillsammans med en annan tjej försökt göra en ny Wix-sida men jag behöver mer professionell hjälp än vad Wix och kan ge. Att vinna detta känns både underbart och befriande.


HENRIK SUPERMAN

Motivering: Tanken med stiftelsen är att bygga ett kapital som förmår att ge avkastning varje år till dem som på ett eller annat sätt drabbas av barncancer. Detta beundransvärda arbete förtjänar en lika beundransvärd hemsida.

Dessutom är det så att alla som arbetar med stiftelsen gör det ideellt, all avkastning går till barnen, deras familjer och forskning kring barncancer.

Generellt tror jag att hemsidan blir ett allt viktigare kommunikationsredskap.

Vill du veta mer?