Sex saker alla företagare borde veta om digital marknadsföring 2015

Dagens era av digital finurlighet och marknadsföringstänk kräver inte att vi som företagare ska kunna allt om digital marknadsföring men lite måste vi allt tillgodogöra oss.

Det finns flera sätt att driva trafik till sidan än PPC

Att betala per klick verkade för bara några år sedan vara lösningen på allas problem med bristande trafik, men idag är SEO-ekosystemet mer komplext. Bara inom AdWords har du PPC, PPM, PPA och ytterligare en handfull betalmetoder. Var och en med sina fördelar.

Det kostar pengar att äga en webbsajt

Livslängden på en webbsajt är givetvis olika från sajt till sajt och från bransch till bransch, men vår erfarenhet är att en hemsida har ungefär samma livslängd som en laptop, nämligen ca tre år. 

Content är king och du behöver en king of content 

Om hemsidan är en syltburk, är content själva sylten. Hemsidor som uppdateras ofta premieras av sökmotorerna. Innehåll som användarna interagerar med premieras framför innehåll som ingen bryr sig om och skapande av innehåll, precis som programmering av hemsidor och kokande av sylt, är ett hantverk. 

Du behöver inte lära dig hantverket, men 2015 bör var och en av oss inse att vi inte kan fuska med substansen och innehållet och skriva ihop något mellan två koppar kaffe och tro att vi kommit billigt undan. 

SEO – Sökmotoroptimering

Tekniken är bara en aspekt av hemsidan. Innehållet är en annan och, precis som med tekniken, så måste du hela tiden pilla på det och förbättra det. SEO förändras och du måste förändras med den och fråga dig om förra veckans lösning fortfarande är en bra lösning denna vecka. För så fort går det och att kontinuerligt kolla av och justera hela tiden är OPTIMERING.

”Mobile first” blev blodigt allvar.

För tre år sedan var det ingen som höjde på ögonbrynen om din sajt inte var mobilanpassad. Idag vore det konstigt om någon sålde dig en sajt som inte är responsiv. Google premierar sajter som fungerar väl på mobiltelefoner, så i själva verket är det som om att de straffar hemsidor som inte är mobilanpassade eller responsiva

Konverteringsoptimering är A & O

Varför har du ens en hemsida? Vilka specifika affärsmål är det som hemsidan hjälper dig att uppnå? Mäter du dessa KPI:er och optimerar du? När någon klickar på något, läser något, delar något eller köper något, konverterar de. Så, hur gör du för att fler av dina besökare ska konvertera oftare? DET är konverteringsoptimering och 2015 måste ALLA tänka på det redan när de planerar sin nya hemsida.

En av våra framgångsfaktorer här på Pixelant är att vi bygger hemsidor från grunden sett till hur de är avsedda att användas. Våra sidor är alltid responsiva, SEO-vänliga och användarvänliga för att du som beställer så smärtfritt som möjligt ska kunna få så bra resultat som möjligt. 

För de flesta av våra kunder är vi med redan vid framtagning av kravställningen för en ny webb. Kontakta oss så berättar vi mer om processen för att plocka fram en konkurrenskraftig webb.

Vill du veta mer?