Tre tips från en webbdesigner

Föreställ dig onesies – sparkdräkter i vuxenstorlek. Rent tekniskt gör den allt det man kan kräva av kläder men både du och jag vet att det är ett hemskt plagg som får alla som bär det att se fulare ut än de egentligen är. Visst kan man ha den hemma men varken du eller jag tycker att det är socialt accepterat att ha den på ett säljmöte.

Lite så är det med bra och dålig design på en webbsajt också. Din webb är en del av det där säljmötet. Därför bjuder vi här på tre tips från vår webbdesigner.

1.  Hitta balansen mellan text och design

Tänk kommunikation istället för dekoration och ställ dig frågan: "Vad är det som måste bli sagt här?"  

Det är viktigt att hitta balansen mellan text och design så att inte budskapet från det ena försvinner i det andra. En förstasida med mycket text kan lätt verka användarovänlig precis som en rapport med mer bild och design än text kan tappa trovärdighet. Var sak på sin plats helt enkelt. Första sidans syfte är ju trots allt att fånga besökaren tillräckligt mycket för att denna ska bli nyfiken nog att stanna kvar en stund.

2. Håll dig inspirerad hela tiden

Människor är som datorer i den bemärkelsen att vi har input och output. Om inputen är platt och tråkig så lär inte outputen bli bättre. Och ska du skapa inspirerande design måste du se till att vara inspirerad själv. Jättelätt när något inspirerande korsar din väg, men om du ska vara med och konkurrera med proffsen så får du se till att ha strukturerat upp dina inspirationskanaler. 

För någon är det att sitta och surfa på andras sidor, Pinterest och StumbleUpon är några tips. Andra kanske föredrar att finna inspirationen off-line. 

”Pinterest är jättebra! Visserligen har jag en hel rad av diverse sajter jag finner inspirerande. Jag har bookmark-mapp där jag lägger till allt jag hittar som jag gillar i design, men Pinterest är en favorit.” säger Jonas Björnänge, designer på Pixelant.

3.  Smart layout ska fungera på både desktop, padda och mobil

Tänk på att sajten som visas på mobila enheter inte bara ska hålla samma färgskala utan även dela samma design till den grad att besökaren inte känner någon skillnad i varumärkespresentationen när de besöker sajten på de olika enheterna. En smart layout behåller de delar av designen som är kritiska för varumärkeskänslan på bekostnad av andra delar – för när vi ska säga samma sak som vi sagt på 15” på bara 3,5” så måste helt enkelt något bort. 

Fungerar din webbdesign inte bättre en onesise på ett säljmöte?

En ny design kan vara ett sätt att få nytt liv i din webbsajt – och att få nytt liv i dina säljmöten.  

Ett par sajter som Jonas är extra nöjd med är jaymjay.se och orenasslott.com. Ta gärna en titt på dem.

Och när du vill snacka ny design till din hemsida – kontakta oss  för ett kostnadsfritt möte.

Vill du veta mer?

Vil du vite mer?