5 Tips till Google Analytics

Affärsutvecklare Robert Lindh delar med sig av 5 tips hur du kan använda Google Analytics mer effektivt, för att få insikter kring besökarna på din webbplats och göra det enklare för dem att välja just dig som leverantör.

Välj det som är rätt nu och för framtiden

1. Sätt upp automatiska rapporter

Om du inte använder Google Analytics väldigt aktivt (läs: dagligen), kan du skapa automatiska rapporter som regelbundet skickar den information om besökarna du själv valt ut – varje dag, vecka, månad eller kvartal. Du hittar funktionen genom att logga in på ditt analytics-konto, gå till din site och klicka på "Email".

Den uppsättning data/information du vill få skickat till dig själv, eller någon annan inom din organisation, kan vara standardinformation om besökare i form av din dashboard, eller egna specifika rapporter och dashboards som visar den information du bedömer som viktigast för ditt eller den andres arbete.

En stor fördel med rapporter och dashboards är att man kan importera "mallar" som andra tagit fram för att spara tid, kika t.ex. in på: www.dashboardjunkie.com och Econsultancy.com för att hitta lite gratis dashboards som du kanske kan ha nytta av.

2. Nyckeln till framgång är kontinuerligt arbete

Enkelt uttryckt – om du vill uppnå något slags framgång med din site så gäller det att bibehålla en kontinuitet i vad du gör. Det gäller givetvis den information du publicerar – men även och kanske viktigast – analysarbetet.

Kika på vad som händer med din besöksdata efter olika insatser, blir det någon skillnad? Får du besökare från nya kanaler eller dyker de upp via nya nyckelord från Google efter att du publicerat nytt innehåll?

Om du provar att använda besöksdatan för att analysera genomförda aktiviteter, kan du också lära dig vilka insatser som ger resultat och gensvar hos just din målgrupp.

3. Håll utkik efter mobil- och tabletbesökare

Håll koll på hur många som besöker din site med mobiler och tablets! Inom B2C-segmentet har siterna i dag i snitt 53% mobil trafik och det är rimligt att anta att B2B också kommer öka i framtiden. Det blir viktigare än någonsin att ha en mobilanpassad/responsive site.

4. Bounce Rate

Håll uppsikt över sidorna med hög bounce rate. Det finns alltid en risk att detta beror på att sidorna, eller någonting på dem, är trasigt eller saknar någon viktig information som användarna letar efter.

5. Events och Målvärden

Mäter ni några events eller mål i ert Google Analytics? Du behöver inte känna dig ensam om du inte gör det – det är tyvärr ganska vanligt, men det är här framtiden ligger.

Funktionaliteten för att mäta Events har funnits med i Google Analytics ett bra tag. Den möjliggör att man genom javascript kan mäta specifika aktiviteter på sin site – till exempel hur många som laddar hem pdf-dokument, lägger en vara i kundkorgen eller slutför ett köp.

Utvalda Events kan därefter även mätas som Mål (Goals) och ges ett värde – till exempel för varans pris eller bruttovinst. På så sätt blir det enklare att mäta ROI på dina olika annonskampanjer. Men detta kan vara knepigt att få till på egen hand. På Pixelant samarbetar vi bland annat med Resultify som är experter på digital ROI och marknadsföring.

Relaterade artiklar

Citatet
Kajsa Hindberg, Tepe
Kajsa Hindberg Webbredaktör - TEPE

Vi är stolta över att erbjuda våra besökare en responsiv sajt

Kontakta oss

Undrar du hur Pixelant skulle kunna hjälpa er med er digitala närvaro? Hör av er till oss så berättar vi gärna om våra samarbetsformer och tjänster.

Robert Lindh, Affärsutvecklare
E-post: robert@remove-this.pixelant.se
Mobil: +46 760 01 25 61

Få svar på dina frågor