Bloggpost: Design är inte en smaksak.

Det sägs att skönheten kommer inifrån. Att konsten föds i betraktarens ögon. Att en Porsche är snyggare än en Skoda. Jag säger att design inte är en smaksak.

– Design är svårt att diskutera, sa en person i mitt sällskap under en lunch för några veckor sedan.

Jag tittade undrande på honom och bad honom utveckla.

– Jo, design är ju en smaksak, fortsatte min vän. Du kan ju inte säga att en design är "bättre" än en annan. Det är ju upp till mig att tycka.

Folk som känner mig kan tro att jag blev provocerad. Men jag höll mig ganska behärskad. Faktiskt.

– Nej, sa jag. Design är inte en smaksak!

Jag sträckte mig efter en långsmal vattenkanna på bordet.

– Titta på den här vattenkannan. Är det här bra design? frågade jag.

– Ja, jag tycker att den är fin, svarade min vän undrandes.

– Jag tycker också att den är fin. Men prova att hälla upp ett glas vatten.

Min vän fyllde sitt glas. När han ställde ner kannan såg vi båda hur en sista droppe rann över kanten och slingrade sig längs den kallsvettiga kannan ner mot bordet. När den nådde botten spred den sig som kvicksilver längs den runda behållaren och bildade en blöt cirkel längs bordet. Jag tittade på min vän. Vi tittade på bordet. Det var fullt av ringar från tidigare gäster som hällt upp vatten ur en likadan kanna. 

– Det där är inte en ”fin" vattenkanna, sa jag. Det är en kanna som inte fyller sitt syfte.

Så en dyr och "designad" vattenkanna kan vara fullständigt värdelös i praktiken. Samtidigt kan en till synes skittråkig vattenkanna för tio kronor på IKEA vara fullständigt fantastisk på att hälla upp vatten utan att droppa. Och när det gäller design som ska användas, som människor ska interagera med, så ska funktion gå före form för att designen ska tjäna sitt syfte.

Själv designar jag kommunikation och är typen som jämt ställer jobbiga frågor till såväl kollegor som till mig själv. ”Varför" hit och ”varför" dit. Det må vara tjatigt men är ovärderligt i designprocesser. För det finns alltid ett syfte med vad vi gör. Det finns alltid ett mål. Och då kan inte en pixel hit och en pixel dit sakna syfte.

När vi började jobba med Malmö Arena var den största utmaningen att göra sajten tillgänglig för den breda massan. Seniorpublik och ungdomar navigerar självklart olika och det måste vara prioriterat att alla kan hitta vad de söker efter. På evenemangssidorna ville vi att fem parametrar skulle vara extra tillgängliga; datum, pris och vilken publik evenemanget riktar sig till (åldersgräns), samt en knapp för att köpa biljett och en för att dela evenemanget till en vän som kan vara intresserad. Men hur skulle detta nå en så bred publik på bästa sätt? 

Jag rotade lite i min hjärna efter inspiration och kom att tänka på en situation då det är näst intill omöjligt att inte hitta: på flygplatser. Vart jag än tittar är det tydligt vad som finns runt nästa hörn. I varje hall jag befinner mig kan jag lätt se en tavla med avgående och ankommande flyg. 

Skyltar var svaret. Skyltar som tydligt skiljer ett budskap från resten av innehållet och som elegant ramar in den mest intressanta informationen. Det kan låta simpelt, men när du designar webb för världens bredaste publik – arenabesökare – så är simpla svar inte så simpla att hitta.

I slutändan är malmoarena.com en mycket välfungerande sajt. Den är lättnavigerad för alla målgrupper och har fått mycket beröm från kundens branschkollegor. Huruvida den är fin eller ej, det är upp till dig. Den fyller sitt syfte och lämnar inga oönskade ringar på bordet. 

Citatet
Henrik Blomqvist, Pixelant
Henrik Blomqvist Designer - Pixelant

Design är inte en smaksak!


En visualisering av dålig design ur K. Kampranis serie "The uncomfortable". www.kkstudio.gr

Kontakta oss

Undrar du hur Pixelant skulle kunna hjälpa er med er digitala närvaro? Hör av er till oss så berättar vi gärna om våra samarbetsformer och tjänster.

Robert Lindh, Affärsutvecklare
E-post: robert@remove-this.pixelant.se
Mobil: +46 760 01 25 61

Få svar på dina frågor